درباره مردّا

* «مردّا » فعالیت خود را از زمستان ۱۳۹۸ آغاز کرده و یک نشریه‌ی صرفاً الکترونیکی است، نسخه چاپی ندارد و تنها در شبکه جهانی «اینترنت» قابل دسترس است. فعالیت مردّآ نیوز غیرانتفاعی است و همکاری با آن نیز داوطلبانه و غیرانتفاعی است. 

* «مردّا » با هدف گسترش زمینۀ مشارکت  مردم، بالاخص هنرمندان و اصحاب رسانه، در عرصه های تخصصی امر به معروف و نهی از منکر، با رویکرد مطالبه گری و حمایت از آگاهی بخشی، شفافیت و عدالت در قالب شبکه ای پویا از داوطلبان فعال گردیده است.

* « مردّا » به هیچ حزب و گروهی وابسته نبوده و نیست و تریبون هیچ حزب و گروه به ‌خصوصی نیز به شمار نمی‌رود. خود « مردّا » نیز حزب و گروه نیست.

همکاران مردّا در اوقاتی که از امرار معاش فراغت می‌یابند، با استفاده از امکانات نشر الکترونیک در شبکه «اینترنت»، به فعالیت مطبوعاتی می‌پردازند.

* به لحاظ مرامی و گرایش سیاسی، گردانندگان « مردّا » خود را طرفدار حقوق شهروندی، مردم سالاری ، عدالت ، شفافیت ، پشتیبان ولایت فقیه و انقلاب اسلامی در ایران و جهان می‌دانند.

ما مخالف قهر و خشونت و طرفدار روش‌ گفتگوی آزاد میان مردم با مردم ، مردم با دولت ، مردم با حاکمیت و تریبونی برای نخبگان و اندیشمندان فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و کارزاری برای پیگیری مطالباتی که در گام دوّم انقلاب تأمین کننده ی مصالح امّت و تحقق بخش تمدن نوین ایرانی اسلامی باشد هستیم.

* « مردّا » از فعالیت همه‌ ی احزاب و گروه‌ها، نهاد های مدنی، شخصیت ‌ها، روشنفکران و نخبگان سیاسی و فرهنگی در داخل و خارج کشور که با ما در باورها و گرایش‌ های عمومی فوق ‌الذکر اشتراک نظر دارند، پشتیبانی می‌کند و می‌کوشد در حد توان و امکانات خود، فعالیت‌های آنها را پوشش دهد.

* در گزینش مطالب برای انتشار کوشش می‌کنیم از انتشار هیچ نوشته و مقاله ‌و یا پوشش و انعکاس وقایع و جریاناتی که واقعاً حرفی برای گفتن داشته باشد، دریغ نورزیم اما همزمان از معیارها و اصول شناخته شده‌ ی روزنامه‌ نگاری پیروی می‌کنیم و از انتشار مطالب توهین‌آمیز، شخصی، غیرمستند و نادقیق و نیز مطالب ضعیف که از ارزش های خبری ، انتقادی و مطالبه گری برخوردار نباشند معذوریم.

* مطالب اخذ شده از منابع ، مقالات ، تحلیل ها و یادداشت های منعکس شده در « مردّا » گرچه تا حدود زیادی در چارچوب معیارهای مجموعه مردّا گزینش می‌شوند، با این وجود، نظرات و مواضع مطرح شده در مقالات دارای امضاء که نام نویسنده ضمیمه آن می باشد، الزاماً نظر مردّا نیست و تنها بازتاب دهنده نقطه نظر نویسنده آن است.

* « مردّا » از انتشار هر نوع محتوا، مطالب و مقالات امضادار که به دیگر نشریات (الکترونیک و غیرالکترونیک) نیز ارسال می‌گردند، معذور است. ما تنها مقالاتی را منتشر می‌کنیم که فقط در اختیار مرکز راهبردی رسانه ای دیدبان انقلاب قرار می‌گیرد. 

* «مردّا » با ایجاد ظرفیت تولیدی ، توزیعی ، هنری و رسانه ای ، آمادگی کامل عملیات ترویج معروفات و مبارزه با منکرات و ورود مؤثر به عرصه مطالبه گری قانونمند و آگاهی بخشی و ارتقاء حقوق متقابل شهروندی و حاکمیتی را داشته و امید آن دارد تا در اجرای برنامه های توسعه فرهنگی اجتماعی با ایفای نقش امید آفرین ، گره گشایی مشکلات مردم و مسئولین باشد.  

* نقل مطالب اختصاصی « مردّا » به شرط ذکر منبع و نیز قید نام صاحب اثر، نویسنده و یا مترجم بلا اشکال است.

 



شیوه نامه گروه جهادی مردّا

مادّه ۱- کلّیّات:
در اجرای بند پنجم مادّۀ ۱۶ قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و به منظور فراهم آوردن زمینۀ مشارکت گسترده و استفاده از ظرفیّت‌های علمی و اجرایی نهادهای مردمی، گروه‌ جهادی مطالبه‌گری مردّا با رویکرد امر به معروف و نهی از منکر تشکیل گردیده است.


مادّه ۲ – اصطلاحات قانون:
قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر مصوّب ۱۳۹۴/۱/۲۳ مجلس شورای اسلامی دستورالعمل: دستورالعمل اجرایی قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و اصلاحات بعدی آن اعضای ستاد: اعضای مصرّح در مادّۀ ۱۹ قانون ستاد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور دستگاه اجرایی: دستگاه‌های اجرایی مادّۀ ۵ قانون مدیریّت خدمات کشور شورا: شوراهای امر به معروف و نهی از منکر


مادّه ۳ – تعریف:
تشکّل‌ مردمی امر به معروف و نهی از منکر با نام اختصاری «مردّا» در قالب گروه‌های جهادی هنری رسانه ای با تأیید ستاد استان مازندران تشکیل و مجوز گروه با امضای معاون اجتماعی و مطالبه گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر کل کشور صادر گردیده است.


مادّه ۴ – اهداف:
هدف از تشکیل گروه‌ جهادی مردّا موارد زیر است: الف) گسترش زمینۀ مشارکت آحاد مردم بالاخص هنرمندان و اصحاب رسانه در موضوع امر به معروف و نهی از منکر در حوزه‌های مختلف امر به معروف و نهی از منکر. ب) کمک به ایجاد هسته های داوطلب مردمی در قالب تشکّل‌ امر به معروف و نهی از منکر در عرصه های عمومی و تخصّصی و حمایت هدفمند از فعّالیّت‌های برنامه ریزی شده و هدفمند امر به معروف و نهی از منکر. ج) شبکه سازی هسته های مردمی مطالبه گر و جوانان انقلابی با رویکرد تحوّل‌آفرینی در راستای بیانیه گام دوّم انقلاب که در حال طرّاحی و اجرای عملیّات مطالبه‌گری تخصّصی باشند. د) میدان‌سازی برای نقش‌آفرینی هسته های مردمی و نهادسازی مردمی برای تحوّل در حکمرانی از طریق امر به معروف و نهی از منکر تخصّصی. ه) به میدان آوردن مردم و نهادهای مردمی و به مشارکت گرفتن ظرفیّت‌های مردم با رویکرد حلّ مسائل تحوّل‌آفرین از طریق تشکیل هسته‌های میانی حاکمیّت و مردم. و) تقویت نقش آفرینی مردم و بهره مندی از ظرفیّت ایشان در راستای تصمیم‌سازی و افزایش اثرگذاری مردمی بر نظام برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کشور. تبصره: مطابق قانون گروه‌ جهادی امر به معروف با دو رویکرد کلان امر به معروف و نهی از منکر مردم به حاکمیّت و امر به معروف و نهی از منکر مردم به مردم عمل می نماید.


مادّه ۵ – ساختار:
هسته های امر به معروف و نهی از منکر گروه جهادی مردّا دارای حدّاقل ۷ نفر عضو اصلی که در هر هسته حداقل ۲ نفر در زمینۀ عرصه فعّالیّت دارای تخصّص و یا تجربۀ مرتبط باشند، تشکیل می‌شوند.

تبصره: عدم عضویّت در گروه‌ های جهادی امر به معروف و نهی از منکر، مانع امر به معروف و نهی از منکر هیچ‌ کس نیست و هر کس مانع امر به معروف و نهی از منکر حاکمان شود مطابق مقرّرات قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر به مراجع قضایی برای اعمال مجازات معرّفی خواهد شد.

مادّه ۶ – عرصه:
هسته های امر به معروف و نهی از منکر به حاکمیّت در گروه جهادی مردّا در یک یا چند عرصه از عرصه‌ های تخصّصی زیر فعّالیّت می نمایند: » اجتماعی » اداری » اقتصادی » بهداشت و درمان » تعلیم و تربیت » ورزش و تفریحات سالم » عفاف و حجاب » حقوقی و قضایی » فرهنگی » کارگری » گردشگری » مبارزه با مفاسد » محیط‌ زیست » مسئولین » مهندسی » هنر و رسانه » فضای مجازی » علم و فنّاوری و نوآوری تبصره: امکان اضافه شدن بخش و زیربخش به عرصه‌ های تخصّصی با پیشنهاد دبیر ستاد امر به معروف وجود دارد.


__________________________

مردّا  کلمه ی اختصاری از حروف اول  مرکز رسانه ای دیدبان انقلاب  می باشد.

__________________________

معنی مردّاً در فرهنگ واژگان قرآن :

مَّرَدّاً  =  بازدهی نیکوتر – نتیجه پر خیر و برکت

(درعبارت “وَﭐلْبَاقِیَاتُ ﭐلصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِندَ رَبِّکَ ثَوَاباً وَخَیْرٌ مَّرَدّاً” : و اعمال شایسته پایدار نزد پروردگارت از جهت پاداش بهتر و از لحاظ بازدهی نیکوتر است)

» مردّاً پاداش های ماندگار وَ یَزیدُ اللَّهُ الَّذینَ اهْتَدَوْا هُدیً وَ الْباقِیات الصَّالِحاتُ خَیْرٌ عِنْدَ رَبِّکَ ثَواباً وَ خَیْرٌ مَرَدًّا ذکر نعمت هدایت و پاداش های ماندگار خداوند برای مومنین.

» تفسیر المیزان – خلاصه وَیَزِیدُ اللَّهُ الَّذِینَ اهْتَدَوْا هُدًى ۗ وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِنْدَ رَبِّکَ ثَوَابًا وَخَیْرٌ مَرَدًّا : (و خدا کسانی را که هدایت یافته اند بر هدایتشان می افزاید و اعمال شایسته که باقی ماندنی است، پاداشش در نزد پروردگارت بهتر و نتیجه اش نیکوتر است)،

مراد از (باقیات صالحات ): اعمال شایسته است که نزد خدا محفوظ می ماند و باعث شکر و اجر عظیم خدای متعال می گردد. و (ثواب) یعنی پاداش عمل و ( مرد ) یعنی محل بازگشت که در اینجا مراد بهشت است، در این آیه شرح حال طائفه دیگر، یعنی مؤمنان را بیان می کند که خدای متعال راه یافتگان آنها را مدد می فرماید، و هدایتی بر هدایتشان می افزاید و در نتیجه موفق به انجام اعمال صالح و ماندنی می گردند (و این هدایت الهی در نتیجه روی آوردن آنها به حق و ایمانی است که دارند)، که این باقیات صالحات از نظر اجر بهتر و از نظر مسکن و محل بازگشت نیکوتر است ، چون مسکنی که اینها به آن انتقال می یابند، بهشت جاوید است که نعم آن زایل نشدنی و ابدیست و مسلما این نعمات از آنچه زخارف دنیوی که در نزد کفار است بهتر است و جمله (عند ربک) اشاره به حکم الهی در خصوص این مقایسه است و حکم خدا هیچ خطا و اشتباهی در آن راه ندارد. این سه آیه جواب از حجت کفار بود که خود را برتر و بالاتر از مؤمنان می دانستند.

شماره صفحه : ۳۱۰

حزب : ۶۲

جزء : شانزدهم

سوره : مریم آیه ۷۶



آدرس های ما در فضای مجازی

تبادل نقد و نظر

اینستاگرام MARADA.IR

آرشیو ویدئویی

چشمه نور SOURCELIGHT

مرجع و منبع

سایت MARADA.IR

 



مرکز رسانه ای دیدبان انقلاب