با تاکید رئیس کل دادگستری مازندران و دستور قضائی رئیس حوزه قضایی کیاسر صورت گرفت؛

توقف فعالیت و تعطیلی معدن متخلف منطقه کیاسر در پاسخ به مطالبه گری رسانه ای

مردّا Marada / با توجه به گزارشات و نارضایتی مردمی و مطالبه گری فعالان رسانه ای درخصوص برداشت غیر اصولی یک معدن در منطقه گویچاله کیاسر و قطع درختان ممنوع القطع "اُرس" ، "وُرس" یا "سرو کوهی" ، رئیس کل دادگستری مازندران به این مساله ورود و دستورات لازم برای پیگیری موضوع را صادر کرد.

به گزارش “دیدبان رسانه ای انقلاب” به نقل از روابط عمومی دادگستری مازندران، حجت الاسلام والمسلمین اکبری بابیان اینکه احیا و حفاظت از حقوق مردم در حوزه‌های مختلف از جمله منابع طبیعی ازوظایف دستگاه قضایی است، اظهارداشت: تجاوز به منابع طبیعی و قطع درختان، تجاوز به حقوق عامه مردم است و دستگاه قضایی استان در این زمینه پیگیری های لازم را دارد که متاسفانه در منطقه کیاسر، برداشت غیر اصولی یک معدن موجب تخریب منابع طبیعی و قطع و آسیب درختان ارس که از با ارزش ترین درختان مناطق کوهستانی است شده است.

جلوگیری از قطع درختان اورس

🔺عطف به خبر Marada ۱۴۰۰/۱۱/۲۷🔺

وی ضمن تقدیر از پیگیری رسانه ها و دیده بانان مردمی و دلسوزان منابع طبیعی از عدم نظارت بر نحوه فعالیت معادن انتقاد کرد و گفت: در صدور مجوز معادن باید دقت لازم صورت گیرد و تا زمانی که کلیه مجوزهای قانونی بویژه مجوز از اداره کل منابع طبیعی استان صادر نشده است، اجازه فعالیت داده نشود و همچنین بر نحوه برداشت نیز نظارت صورت گیرد.

رئیس کل دادگستری مازندران تصریح کرد: نتایج بازدید رئیس حوزه قضایی کیاسر از منطقه و پیگیری های مستمر نشان می دهد بخشی از سنگ ها با بی رحمی وب دون ملاحظه و رعایت اصول به سمت دره رها شده و منجر به آسیب اساسی و تخریب درختان ارس شده است که پیمانکاران و مالکین معدن به دادگاه احضار شده و متعهد گردیدند نسبت به رفع مشکل مذکور اقدام و از برداشت غیر اصولی که منجر به آسیب درختان گردد خودداری نمایند در غیر اینصورت نسبت به توقف دوره ای معدن اقدام می گردد.

عالی ترین مقام قضایی استان خاطرنشان کرد:

با توجه به ادامه برداشت غیر اصولی و گزارشات مردمی و تائید گزارش مردمی توسط سرجنگلبانی و با تشکیل کمیته استانی و پیگیری های مستمر حوزه قضائی کیاسر، معدن مذکور تعطیل و کلیه ادوات از داخل معدن خارج شد.

شایان ذکر است که اُرس گونه ای از درختان کمیاب، ممنوع القطع و با ارزش بومی ایران است که به نام “اورس” “وُرس” یا “سرو کوهی” نیز نامیده می شود و در ارتفاعات بیش از ۲۵۰۰ متر می روید، درختانی مانند ارس بسیار کند رشد می کنند. (کمتر از یک میلیمتر در سال) و عمر طولانی (بالای ۲هزار سال) دارند اما با رویش در بالا دست، موجب جلوگیری از تغییرات اقلیمی، جذب آب باران و ذخیره آن در خاک خصوصا در هنگام بروز بارندگی شدید موجب جلوگیری از سیلاب های خطرناک می شوند.

🔘

🆔 مردّا را در ایتا دنبال کنید:

🔰


https://eitaa.com/marada

🚧گروه جهادی مطالبه گری مردّا

📡 مرکز رسانه ای دیدبان انقلاب