کوتاهترین دوره زمامداری پست نخست وزیری در انگلیس

دشمن خونی ایران در انگلیس نیامده کله پا شد

شعر بسیار معروفی از سید اشرف الدین قزوینی است که در آن می گوید "با آل علی هر که در افتاد بر افتاد".

به گزارش «مردّا» به نقل از «اسپوتنیک» ؛ خانم لیز تراس نخست وزیر سابق انگلیس کوتاهترین دوره زمامداری پست نخست وزیری را در کارنامه خود ثبت کرد و پس از ۴۵ روز از پست نخست وزیری استفعا داد تا کشتی کهنه انگلیس را در طوفان تلاطمات سیاسی و اقتصادی واجتماعی بی ناخدا بگذارد.

البته بسیاری بر این باور هستند که این ناخداهای موجود فعلی امکان هدایت این کشتی کهنه را ندارند و مردم انگلیس باید به فکر ایجاد یک تغییر اساسی در ساختار حاکمیتی خود باشند وگرنه این کشتی دیگر نمی تواند آنها را به جایی ببرد و قطعا غرق خواهد شد.

نکته جالب در این ماجرا این بود که لیز تراس که قبلا نیز پست وزارت امور خارجه انگلیس را با ضعف اداره کرده بود وقتی به پست نخست وزیری رسید برخی وی را با مارگارت تاچر بانوی آهنین مقایسه می کردند و امیدوار بودند وی تغییر و تحولی ایجاد کند ولی وی به جای اینکه به فکر حل مشکلات اساسی انگلیس باشد رفت واعلام کرد که یک صهیونیست تمام عیار است و خصومت شخصی با ایران دارد و خصمانه ترین مواضع را بر علیه ایران گرفت وخوب در نهایت با شدت فاجعه باری هم سقوط کرد.

طبق گزارش های خود رسانه های انگلیس مردم این کشور با فاجعه بارترین شرایط اقتصادی خود پس از جنگ جهانی دوم مواجه هستند و این شرایط اقتصادی گروی چند مساله است:

۱ – سیاست خروج انگلیس از اتحادیه اروپا که توسط تیم چپ حزب محافظه کار با هدایت بوریس جونسون به نتیجه رسید.

در واقع این به وعده وعید های دونالد ترامپ رئیس جمهوری وقت آمریکا امیدوار بودند و تصور می کردند که پس از خروج از اتحادیه اروپا آمریکا دربهای بهشت را برایشان باز خواهد کرد اما جریان بر عکس شد، یعنی آمریکایی ها هیچ درب ای را برای آنها باز نکردند که هیچ حتی برخی دربها را برای آنها بستند.

 



نشریه «گلوبال تایمز» با توجه به اعلام کناره گیری «لیز تراس» نخست وزیر انگلیس آن هم تنها شش هفته پس از روی کار آمدنش، کاریکاتوری تحت عنوان «دوربرگردان آخر لیز تراس» منتشر کرده است.

تراس در حالی روز پنجشنبه استعفای خود را اعلام کرد که روزهای قبل در مواجهه با فشارهای گسترده به دلیل سیاست‌های غلطش، مدعی شده بود «من یک جنگنده‌ام نه کسی که استعفا کند».

استعفای تراس بعد از آن صورت گرفت که برنامه اقتصادی ارائه‌شده از سوی او باعث ایجاد شوک در بازارهای مالی شده و تفرقه در میان اعضای حزب محافظه‌کار را در پی داشت.

«نیک اردلی»، خبرنگار ارشد رسانه دولتی بی‌بی‌سی گفت: «تا حالا همچین چیزی ندیده‌ام. باید درباره اتفاقی که افتاده صریح صحبت کنم: تراس دیروز گفت که آدم جنگنده‌ای است، اما میزان هرج و مرج در دولت، پارلمان و حزب محافظه‌کار لیز تراس را به جایی رسانده که می‌داند نمی‌تواند کار را ادامه بدهد.»

رسانه‌های انگلیس گزارش داده‌اند انتخابات برای گزینش رهبر بعدی حزب محافظه‌کار هفته آینده برگزار می‌شود. لیز تراس تا زمان انتخاب جانشین، نخست‌وزیر باقی خواهد ماند.



☫ گروه جهادی مردّا

🔹مرکز رسانه ای دیدبان انقلاب