ضرر تضمین شده

پروژه ضد مقاومت در انتخابات پارلمانی ۲۰۲۲ لبنان

نبردی که آمریکا و عربستان سعودی علیه مقاومت به راه انداختند، حتی قبل از باز شدن صندوق های رای، ناگزیر به نظر می رسید.

مردّا : / واحد رصد بین المللی اخبار سیاسی / به نقل از المیادین : انتخابات پارلمانی ۲۰۲۲ لبنان، از چند جهت با انتخابات قبلی متفاوت بود، به ویژه با توجه به شرایط استثنایی که این کشور پس از فروپاشی مالی و اقتصادی در پاییز ۲۰۱۹ در آن قرار گرفته است.

اما زمینه‌های سیاسی و درگیری‌هایی که با خود به همراه دارد، همچنان مکمل حوزه‌های انتخاباتی قبلی است که در آن نیروهای خارجی به رهبری آمریکا و عربستان سعودی تلاش کردند معادله مقاومت را تغییر دهند و آن را محاصره کنند و آنرا در حد و اندازه ی بلوکی اقلیت و فاقد توانایی در جلب نظر مردم و اداره حکومت و نهادهای آن جلوه دهند.

یکی از تفاوت‌های حوزه انتخاباتی کنونی، ورود بازیگران جدید به صف نامزدی برای ۱۲۸ کرسی پارلمان بود که مجموع کرسی‌ های پارلمان لبنان را نشان می‌دهد، به‌ ویژه با «پرورش» صدها گروه «انقلابی» از مجلس. بطن تظاهرات مردمی که از ۱۷ اکتبر ۲۰۱۹ آغاز شد، که با تشدید ادامه بحران های اقتصادی، مالی و پولی بر تأثیر فروپاشی کشور، شتاب فزاینده ای به خود گرفت و خود طرف های خارجی در تلاش برای تحریک و بهره برداری مخرب از این امر بودند تا به دنبال انفجار بندر بیروت در ۴ اوت ۲۰۲۰ شتاب و سرعت خود را افزایش دهد.

انتخابات خارج از کشور

در مرحله اول انتخابات، مهاجران لبنانی روز یکشنبه، ۸ مه، در پرتو یک کمپین رسانه ای فعال که دو دسته اصلی از نامزدها را تبلیغ می کرد، رای دادند: احزاب ائتلاف ۱۴ مارس، و سازمان های جامعه مدنی، به ویژه آنهایی که مخالفت خود را اعلام می کنند. شعارهای مقاومتی با تاکید بر استفاده از جزییات بحران اقتصادی در گفتمان انتخاباتی به منظور مقصر دانستن مقاومت برای فروپاشی موجود و سرمایه گذاری در آن برای ایجاد تخلف در کرسی های مجلس. نیروهای مقاومت از یک سو یا ممانعت از به دست آوردن اکثریت پارلمانی در مجلس جدید و توانمند ساختن آن برای گفتگو و عامل تعیین کننده در تشکیل دولت ها در چهار سال آینده کار مجلس و امکان دست بالا در انتخاب رئیس جمهور جدید برای جمهوری لبنان پس از پایان دوره ریاست جمهوری فعلی میشل عون در نوامبر پیش رو.

طبقه‌بندی حزب‌الله در فهرست‌ های تروریستی تعدادی از کشورهای غربی و عربی، اعمال تحریم‌ها علیه آن و اعضای آن و محدود کردن حامیان آن در خارج از کشور و در تصویر انتخابات خارج‌ نشینان به گونه‌ای منعکس شد،  که گویی این حزب در انتخابات حضور نداشت. صحنه بیرونی انتخابات در حالی که متحد آن جنبش امل در کشورهایی که جامعه لبنانی وجود دارد از بین مخاطبان مقاومت ظاهر شد، اما در مجموع تأثیر محاصره این کشورها بر مقاومت و مخاطبان آن در دوران انقلاب مشهود بود.

سایر نیروها از این شکاف و نابرابری فرصت‌ها بین نامزدهای خود و کاندیداهای مقاومت در خارج از کشور استفاده کردند و سعی کردند بیشترین تعداد رای‌ دهندگان ممکن را به گزینه‌های ضد مقاومت خود که مورد حمایت کشورهای میزبان رأی گیری بودند، جلب کنند.

با این حال، با توجه به عدم توانایی لیست های کاندیداها در حوزه های انتخابیه در نمایندگی مقاومت برای بسیج تعداد کافی برای تشکیل سهمیه های انتخاباتی در آن حوزه ها، با توجه به تعداد رای دهندگان اعلام شده در آن حوزه ها، در مجموع به نظر می رسد که این موارد تاثیر چندانی در نتیجه نداشته است. لذا به میزان سهمیه‌ های بالای مورد نیاز در همان حوزه‌های انتخابیه، در دایره‌ های وارونه، به طوری که تعداد رای‌دهندگان در خارج از کشور، برای مثال، دو یا چند گیرنده را در یک حلقه تشکیل می‌داد. همه اینها به یک نتیجه منتهی می شود و آن این است که : نبرد برای کرسی هایی که نماینده مقاومت هستند در انتخابات داخلی تعیین می شود، نه انتخابات خارج از کشور.

نبرد رسانه ای نامتعادل

با شروع از انتخابات خارج از کشور و قبل و بعد از آن و تا روز طولانی انتخابات در اردیبهشت می توان گفت که نامزدهای نیروهای لبنانی و فالانژهای لبنانی (دو حزب از ضد مقاومت ۱۴ مارس) نیروها تقریباً به طور کامل بر گسترده ترین و شناخته شده ترین با صرف هزینه های گزاف، بر اکران های لبنانی تسلط داشته اند.

در طول روز انتخابات در خارج از کشور، حزب نیروها پرده یکی از برجسته ترین ایستگاه های لبنان را تقریباً به طور مداوم در طول روز با تبلیغات انتخاباتی مستقیم اشغال کرد. در خلال سکوت انتخاباتی رای‌ گیری‌ های خارج از کشور و در روز انتخابات، این شبکه یک پخش زنده از دستگاه حزب نیروهای انتخاباتی پخش می‌کرد، در حالی که رقیب دیگرش در بیشتر ساعات همان روز مستقیماً از دستگاه حزب فالانژ لبنان به نشانی دفتر مرکزی آن در مرکز شهر بیروت، بین این و آن، دو صفحه برای پوشش نامزدهای سازمان های جامعه مدنی در تحرک بودند که به نظر می رسید با احزاب ۱۴ مارس هماهنگی کامل داشتند.

علاوه بر این، به مجریان این دو اکران سپرده شد که رای دهندگان را تحریک کنند و آنها را به نفع برخی گزینه ها علیه سایرین هدایت کنند، مانند هدایت یکی از پخش کنندگان در استودیو به سمت همکار خود که در انتخابات آفریقا همراهی می کند، تا از هواداران درخواست کند، مقاومت چرا در زمانی که سپرده های خود را در بانک های لبنان از دست دادند، از این گزینه حمایت کردند، که این نوع عملکرد، نقض قانون انتخابات و نقض دارایی های حرفه ای رسانه ای است.

علاوه بر رسانه‌ های سنتی، تمرکز رسانه‌ های جدید و تریبون‌ های آنها، نشان‌ دهنده حجم عظیم تبلیغات انتخاباتی علیه مقاومت، چه از نظر کمی و چه از منظر کیفی محتوای تولیدی است. این تولیدات در مفاد و کلام خود به گونه ای فشرده، کل بحران های لبنان را در پیامدهای تاریخی آن خلاصه می کند، به این ترتیب که نتیجه عمل مقاومت را بر اساس واکنش کشورهای خارجی حامی اسرائیل می سنجند، که آنرا دلیلی بر روابط بد لبنان در خارج از کشور معرفی می نمایند. کشورهای محور آمریکا و متحدانش که تصمیم گرفتند به طور یکجانبه لبنانی ها را مجازات کنند که با ایجاد مقاومت لبنان می خواهند از کشور خود در برابر تهدیدات و تجاوزات «اسرائیل» محافظت کنند.

با توجه به محدودیت در دسترس بودن قانون انتخابات برای هزینه های انتخاباتی نامزدها و لیست ها و در مقایسه با قیمت پوشش رسانه ای تلویزیونی اعلام شده، بیلبوردها و ساختمان ها، مشخص است که هزینه های احزاب و نهادهای جامعه مدنی ۱۴ مارس حکایت از یک نبرد مرگ و زندگی داشت. ، در حالی که این جنبه ها در تیم مقاومت که به نظر می رسد او از حفظ صندلی های خود مطمئن است و در تلاش برای به دست آوردن صندلی های متحدانش است، به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست و در حد و اندازه هزینه های جریان های مقابل نیست.

در نتایج مورد انتظار

خروج جنبش آینده از صحنه انتخابات پس از آن که سعد حریری رهبر این جنبش اعلام کرد فعالیت سیاسی خود را متوقف کرده است، محاسبات نیروهای سیاسی را دچار تحول بزرگی کرد. بخش نمایندگی این جریان به حدی است که توانست بزرگترین بلوک پارلمانی را در انتخابات ۲۰۰۹ و دومین بلوک پارلمانی در انتخابات ۲۰۱۸ پس از موافقت حریری با تصویب قانون انتخاباتی که منجر به شکست شد را از بخش بزرگی از نمایندگان مسیحی، که به بلوک او وابسته بودند را به دست آورد.

عقب نشینی در آینده به شانس حزب نیروهای لبنانی به رهبری سمیر جعجع در کسب آرای منتخبان سنی ضربه زد، به ویژه پس از اینکه جعجع را به تهمت زدن به حریری نزد حامیان سعودی سرزنش کردند که خشم آنها را برانگیخت و آنها را به صراحت وادار کرد با حریری بجنگند.

علیرغم تلاش شخصیت‌های سنی نزدیک به حریری برای بازاریابی خود برای سعودی‌ ها و سوء استفاده از مرحله غیبت او، تأثیر این افراد در محله های اهل سنت کم به نظر رسید.

طی دو سال، پوشش رسانه ای لبنانی ها را به دو دسته فرشتگان و شیاطین تقسیم کرده است. فرشتگان جانشینان غرب هستند و شیاطین مسئول فروپاشی حامیان مقاومت و متحدان آن هستند که به نظر نمی رسد این قاعده که قرار بود به صندوق های رای منتقل شود، در تغییر صحنه لبنان موفق بوده باشد. اکثر آمارهایی که توسط برجسته ترین کارشناسان مراکز آمار لبنان منتشر شده یا درباره آنها صحبت شده است، حاکی از نتایج مورد انتظاری است که امید شرط بندی های نیروهای ۱۴ مارس و سازمان های جامعه مدنی را نا امید کرد.

کرسی هایی که نامزدهای جنبش امل و حزب الله برای آن معرفی شده بودند، به گفته برجسته ترین کارشناسان آمار انتخابات، کاملا تضمین شده است. علاوه بر این، در بلوک حامی مقاومت، انتظار می‌رود که بلوک جنبش میهنی آزاد با تمام ظرفیت نماینده پیروز شود، بلوک های دیگری هم هستند که از گزینه مقاومت حمایت می کنند. این برآوردها، صحیح از آب در آمد و کسب اکثریت مطلق پارلمانی را برای مقاومت تضمین کرد که اگر تقابل به سمت انتخاب‌ های غیر توافقی پیش برود برای معرفی نخست‌ وزیر و انتخاب رئیس‌ جمهور از سوی مقاومت و حامیان آن کافی است.

از سوی دیگر، همین برآوردها حاکی از احتمال دستیابی نیروهای دیگر لبنانی به بلوک هایی است که نهایتاً همه این نیروها را در سطح اقلیت پارلمانی نگه می دارد که برای مشارکت در حکومت به اجماع سیاسی به ویژه در مرحله بسیار خطرناک، حساس و مهم برای سرنوشت سیاسی و اقتصادی در قالب سیستم ها در لبنان نیاز دارد.

در مجموع، نبردی که کشورهای خارجی به رهبری ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی در برابر مقاومت به راه انداختند، در تمام  ابعاد و سایه های آن، حتی قبل از باز شدن صندوق های رای، ناگزیر به نظر می رسید که با اعلام نتایج آراء مأخوذه شکست آنها آشکار گردید.