در شورای فرهنگ عمومی مازندران مطرح شد:

خلاء نگاه واقع بینانه به حوزه فرهنگی / خون فرهنگ از چنگال سیاست می چکد

رسانه MARADA بخشی از سخنان محمدعلی نوبخت، فرماندار شهرستان ساری در جلسه هشتاد و پنجم شورای فرهنگ عمومی مازندران را منتشر می نماید.

به گزارش دیدبان انقلاب؛ محمدعلی نوبخت، فرماندار شهرستان ساری در جلسه شورای فرهنگ عمومی مازندران که در تاریخ ۵ دی ۱۴۰۲ به ریاست آیت الله محمدباقر محمدی لایینی، نماینده ولی فقیه در استان مازندران برگزار گردید، اظهار داشت: تعارض و تناقض تصمیم گیری ها در امر فرهنگ آنچیزی است که ما در سطح محلی و حتی ملی شاهدش هستیم و شاید دلیل آن فقدان متولی مشخصی در امور فرهنگی است.

فرماندار مرکز مازندران با تأکید بر این موضوع که تحلیل ها و تفسیر ها که از سوی مسئولین امر مطرح به اندازه ای از هم فاصله دارند که خود موجب گسست و از دست دادن سرمایه های و ظرفیت ها و تصمیم گیری های نامطلوب می شوند.

نوبخت با انتقاد از برخی واکنش های مدیران دستگاه ها در سطح شهرستان ها که نسبت به برگزاری جشنواره ها و امر عفاف و حجاب و موضوعات مشابه دچار عصبانیت و خشونت مدیریتی هستند، افزود: نباید به برخی گزارشات و ژست های تبیینی دلخوش باشیم چراکه اگر به شهر نگاهی بی اندازیم می بینیم که چه اتفاقاتی افتاده و چه مسائلی رخ داده است.

فرماندار ساری به موضوعات گریبانگیر قشر جوان و نوجوان، دانش آموزان و دانشگاهان، امر عفاف و حجاب و موضوعات مرتبط با جشنواره ها و کنسرت های موسیقی همچنین در حوزه مساجد و معنویت پرداخت و عنوان داشت: مسائل خیلی کوچکی در جلسات مطرح می شود که با اطلس فرهنگی و سیاست گزاری تدوین شده امر فرهنگی دچار چالش و تناقض است و و دلیل آن نیاز به وجود یک نگاه واقع بینانه به مسائل است و این نگاه واقع بینانه کلید مهم حل مسائل در جلساتی است که به مقوله فرهنگی می پردازد که اگر اینگونه نباشد نتایج معکوس تصمیمات ما در امور عمومی اجتماعی خودش را کاملا نشان می دهد.

 

محمدعلی نوبخت در ادامه مبحث پرداختن به مسائل با نگاه واقع بینانه، افزود: نگاه واقع بینانه یعنی اینکه جامعه به من و شما نگاه می کند، به تصمیمات ما که به چع میزان به سبک زندگی من و شما مطابقت دارد نگاه می کند، جامعه می بیند که فرماندارش، معاون سیاسی اش، مدیر دستگاه های اجرایی اش، اساتید و علما و روحانیتش چگونه خود را مدیریت می کنند.

 

وی ادامه داد: چگون از جامعه انتظار همراهی و هم افزایی و همگرایی در امور فرهنگی اجتماعی را داشته باشیم آنهم زمانیکه عافیت طلبی و تغییرات فاحش در سبک زندگی مسئولین بر خلاف انتظاری که از مردم دارند را هر روز به چشم می بیند.

فرماندار شهرستان ساری با این تیتر که چنگال سیاست در امر فرهنگ فرو رفته به سخان خود ادامه داد و اظهار داشت: خیلی از ما بدمان نمی آید امر فرهنگ را پله ای کنیم برای رسیدن به اهداف خوو و گاهی بیشتر از اینکه  خیر و صلاح جامعه را بخواهیم در جهت منافع سیاسی خود به دنبال موج سواری هستیم.

 

وی ادامه داد: امرسیاسی امر اقتصادی امر اجتماعی امر فرهنگی هرکدام تحلیل و تفسیر و نقشه ی خاص خودش را دارد و اینکه ما جلسات فرهنگی شکل بدهیم به نام معنویت به نام دین به نام فرهنگ بخواهیم در واقع خدایی نکرده از خلاء ها و از فضاهای ایجاد شده در توده ها بهره برداری سیاسی کنیم و بر دوش آنها سوار بشویم و به گونه ای شود که عموم مردم احساس کنند که کولبران صاحبان قدرت هستند، فرهنگ ما را به چالش می کشاند و می بینیم که به چالش هم کشیده شده است.

 

عالی ترین مقاتم دولت در شهرستان ساری با اشاره به این موضوع که دشمن دارد کارش به شکلی مؤثرتر از ما انجام می دهد، افزود: تریبون ها در دست ما است، صدا و سیما، ائمه جمعه و جماعت و مساجد و محافل و برنامه ها و جشنواره ها و جلسات و این همه مدیران و تشکیلات همه در دست ما است اما آیا امروز ما نمره فرهنگی قابل قبولی در کف جامعه و مدارس و دانشگاه ها داریم؟ لذا در این جلسات باید با نگاه واقع بینانه و به درستی و دقیق به مسائل پرداخته بشود.

 

نوبخت با اشاره به اصل ۴۴ و بحث مردمی سازی امور و تأکید مقام معظم رهبری در این خصوص که نهاد ها و سازمان های مردم نهاد، مساجد، هیئات و پایگاه ها همه می توانند در امر فرهنگی دخیل باشند عنوان داشت: چرا ما می خواهیم همه امور و مسائل را در نهادهای حاکمیتی و دولتی و حوزه های تبیینی، قضایی و امنیتی حل کنیم و چرا این مجموعه ها باید در امور فرهنگی مداخله کنند، پس جستجوگر باشیم و چالش هایی را که با آن مواجه هستیم را بشنویم و ببینیم و بی اندیشیم.

 

گالری عکس :

 

شورای فرهنگ عمومی مازندران در نشست هشتاد و پنجم / عکس

 

 

دیدبان انقلاب

🔻

گروه جهادی مطالبه گری و امید آفرینی

🔻

Demanding & create hope is our identity 🟥

🟥 مطالبه گری و امید آفرینی، هویت ما است

🔻

MARADA NEWS AGENCY