حجت الاسلام والمسلمین جاسم آقایی؛

تربیت و آموزش سپاه مرجع نظام مسائل تربیتی است / بیست و نهمین دوره از مسابقات قرآن و عترت بسیج سپاه کربلا در خط پایان

رسانه MARADA پیرو گفتگوی اختصاصی با معاونت تربیت و آموزش سپاه کربلا مازندران «پادکست صوتی» را منتشر می نماید.

گزارش اختصاصی “دیدبان رسانه ای انقلاب” به نقل ار ابراهیم اکبرزاده زنگنه از نشست خبری اختصاصی معاونت تربیت و آموزش سپاه کربلا مازندران که با محوریت جایگاه تعلیم و تربیت در حفاظت از دستاوردهای انقلاب اسلامی و بیست و نهمین دوره مسابقات دارالقرآن و عترت بسیج سپاه کربلا، روز دوشنبه سوم بهمن ماه هزار و چهار صد و یک در دفتر مرکز راهبردی دیدبان انقلاب برگزار گردید.

 

مشاهده ویدئویی گزارش

 

پادکست صوتی رادیو مردا از مصاحبه اختصاصی حجت الاسلام والمسلمین جاسم آقایی ، مسئول معاونت تربیت و آموزش سپاه کربلا مازندران🔻

🔺متن گفتگو🔻

سلام ، ابراهیم زنگنه هستم و شما شنونده ی مصاحبه ای با حجت الاسلام والمسلمین جاسم آقایی معاونت تربیت آموزش سپاه کربلا مازندران خواهید بود

با تشکر ویژه از جناب آقای حجت السلام والمسلمین آقایی معاونت تربیت آموزش سپاه کربلا مازندران که وقتشان را در اختیار مرکز رسانه ای دیدبان انقلاب قرار دادند و در این گفتگو شرکت کردند

 

جناب حاج آقای آقایی عزیز، جنابعالی مدتی است که در سمت معاونت تربیت آموزش سپاه کربلا قرار گرفته اید، لطفاً در ابتدا این معاونت را برای مخاطبان ما معرفی بفرمائید

 

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بالاترین سند در جمهوری اسلامی قانون اساسی است، که در اصل ۱۵۰ و ۱۵۱ قانون اساسی وظیفه سپاه و بسیج را حفظ انقلاب اسلامی و حافظ دستاوردهای انقلاب اسلامی برشمرده است

در هر عرصه ای که انقلاب اسلامی نیاز به حضور سپاه و بسیج داشته باشد
سپاه و بسیج سکان وقایع را در آن عرصه بر عهده می گیرند تا در طی این طریق ما دچار توقف نشویم
همینطور به فرمایش مقام معظم رهبری که هدف از انقلاب اسلامی ، تحقق تمدن نوین و عظیم اسلامی است
و این امر محقق نخواهد شد مگر با دو کار مهم که عبارتند از
۱- تولید محتوا
۲- تربیت انسان

برای دستیابی به این مهم هم طبیعتاً به کادری اجرایی نیاز است

معاونت تعلیم و تربیت در مجموعه سپاه و بسیج وظیفه کادرسازی به منظور حفظ انقلاب اسلامی و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی تا تحقق تمدن نوین اسلامی را بر عهده دارد

ما تربیت را یک ابر پروژه دیده ایم
باز تعریف بسیج فعال : در همه عرصه هایی که انقلاب اسلامی به این بسیجی نیاز دارد حضور فعالانه داشته باشد، فلذا بر اساس این تعریف، وظیفه تربیتی هم گسترده تر می شود و معاونت تعلیم و تربیت سپاه نیز می بایست چترش را بر روی همه عرصه هایی که مورد نیاز انقلاب اسلامی است باز نماید چراکه در همه ابعاد باید بعد تربیتی را به عنوان یک الگو در نظر داشته باشیم.

به عنوان مثال دروقتی در قالب یک گروه جهادی، ساخت خانه محرومین را در دستور کار قرار می دهیم، هدف ما صرفاً ساخت خانه و برآورده کردن نیاز محرومین نیست بلکه فراتر از آن هدف تربیتی و اثر فرهنگی هم مد نظر می باشد که در مسیر انقلاب و در مسیر تکامل امعه اسلامی تا بتوانیم با تحقق تمدن نوین و عظیم اسلامی زمینه را مهیا کنیم برای ظهور حضرت حجت بن الحسن عسکری (عج) و به تعبیر حضرت امام رضوان الله تعالی علیه، پرچم را به دست صاحب اصلی انقلاب برسانیم.

حوزه هایی که معاونت تعلیم و تربیت برای آنها برنامه دارد و در آن راستا فعالیت می نماید در چهار حوزه می باشد که عبارتند از:
۱- حوزه معرفتی
۲- حوزه بصیرتی
۳- حوزه تربیتی
۴- حوزه مهارتی

که همه این چهار حوزه را ما در ظرفی واحد دیده ایم و برای هرکدام از آنها محتوای کاملی را با استفاده از منابع علوم انسانی اسلامی تولید کرده و در این مسیر افرادی را به عنوان هادیان و مربیان کادرسازی و توانمند نموده ایم.

 

از جنابعالی ممنونم چرا که در پاسخ به پرسش بنده ضمن معرفی معاونت تربیت و آموزش سپاه، بسیار خوب به کلیات ، مبانی و راهبردهای این معاونت اشاره داشتید و جلوه ی زیبایی از آرمان های بلند سپاه و بسیج را هم برای مخاطبان ما ترسیم نمودید،

لطفاً در ادامه بپردازید به راهکارها و شیوه هایی که در اختیار معاونت تربیت و آموزش هست برای پیشبرد و پیاده سازی برنامه ها و اهداف مورد اشاره

 

ابزار و وسائل لازم است ولی کافی نیست
شما برای رسیدن به یک هدف نیاز به برنامه دارید
برای برنامه ریزی نیاز به شناخت مأموریت دارید
بعد از شناخت مأموریت باید محل و حوزه مأموریتی را هم بدانیم چیست و کجا است

در حوزه تولید محتوا ما نزدیک ترین برآورد نزدیک به واقعیت را از سطح شهرستان های محل مأموریت اخد نموده و بروز رسانی می نماییم و نظام مسائل را بر اساس برآورد هر شهرستان تفکیک و نسبت به تولید محتوا متناسب با آن اقدام می نماییم.

این نظام مسائل در شورای محتوایی ستاد استانی مطرح می شود و بر اساس ظرفیت هایی که در سطح استان داریم نسبت به آن برنامه ریزی می نماییم که در حال حاضر در این شبکه تربیتی ۳۶ استادیار در سطح استان مازندران داریم.
وظیفه استادیاران در بخش خواهران و برادران به تفکیک در هر شهرستان به ظرفیت رساندن توانمندی های موجود در حوزه تربیتی و غالب کردن گفتمان های تربیتی به گفتمان های موجود در هر شهرستان و مسئولیت مستقیم پیگیری فعالیت های تربیتی در هر شهرستان بر عهده ی بر عهده استادیاران می باشد.

فرماندهان نواحی و فرماندهان حوزه های مقاومت و سلسله مراتب فرماندهی، یکی از وظایفشان پشتیبانی و حمایت از این شبکه تربیتی است، شبکه ای که متشکل از روحانیون تراز یک هر شهرستان هست، با سطح علمی حداقل سطح چهار حوزه که معادل دکترا می باشد و با اشرافیت کامل و با حضور افرادی که هم راهبری و هم رهبری را در حوزه تربیتی را بلد هستند و نمونه های کار تربیتی را هم در رزومه خود دارند که بصورت فصلی همه این عزیزان نشست هایی را برای بررسی نظام مسائل هر شهرستان برگزار می نماییم که تمام اتفاقاتی که در حوزه تربیتی در هر شهرستان مطرح است را در آن جلسات بررسی و پیگیری نموده و ضمن طرح مشکلات و موانع، راه های برون رفت آن شهرستان ارائه می گردد.

به عنوان مثال ممکن است در یک شهرستان مسئله اولویت دارشان طلاق است و یا در شهرستان دیگری مهمترین مسئله که برای مردم ایجاد دغدغه و چالش نموده حجاب است و یا در شهرستان دیگری موضوع توریسم مسئله ساز شده است نظام مسائل طرح و متناسب با آن برای آن شهرستان تولید محتوا می گردد.

جدای از این محتوایی که ما در استان خدمت استادیاران و معاونت های تعلیم و تربیت شهرستان ها ارائه می نماییم، به مرکزیت سازمان هم شورای محتوایی وجود دارد که متشکل از بهترین های تولید محتوای تربیتی کشور هستند که قریب به اتفاق از مراجع تقلید و از مجتهدین علم فقه و علوم تربیتی هستند که در آنجا مبانی تربیتی در سطح کلان بحث می شود ، محتوا تولید می شود و محتوا نظارت می شود و بر اساس نظام مسائلی که ارائه شده در اختیار قرار داده می شود به دست مجموعه های استانی می رسد و به واسطه شبکه تربیتی که در استانها وجود دارد محتوای تولید شده تا پایین ترین سطح توزیع و ارائه می دهیم.

البته به همین شبکه بسنده نمی کنیم و با توجه به اینکه شبکه تریبون های نماز جمعه جزئی از شبکه تربیتی نظام محسوب می شوند و از آنجاکه بسیاری از ائمه جمعه نیز از استادیاران در شبکه تربیتی هستند لذا از تریبون های نماز جمعه هم در همین شبکه محتوایی و مسیر تربیتی استفاده می شود.

مجموعه های تربیتی و سمن هایی که موجود و فعال هستند چه در سطح استان و چه در سطح شهرستان ها و همچنین مساجد ، بسیج محلات و اقشار تخصصی بسیج نیز در شبکه تربیتی حضور دارند و در نشست هایی که با بسیج اقشار تخصصی داریم مبانی تربیتی را متناسب با نیاز و نظام مسائل تربیتی عرصه های تخصصی پاسخ گو و نقش آفرین هستیم.

 

این روزها ما در استان مازندران شاهد برگزاری بیست و نهمین دوره از مسابقات قرآن و عترت بسیج سپاه کربلا مازندران در سطح شهرستان های سراسر استان مازندران هستیم،

در ادامه این گفتگو لطفاً ضمن معرفی دارالقرآن و ابعاد وجودی آن در بسیج سپاه کربلا، مخاطبان ما را هم با این دوره از مسابقات قرآن و عترت آشنا نمایید

 

دارالقرآن و عترت به عنوان یک واحد تخصصی در معاونت سپاه کربلا دیده شده است و در این عرصه بصورت شبکه ای کار می شود

بر اساس آمار یک چهارم پایگاه های مقاومت استان دارای واحد دارالقرآن و عترت هستتند

کار تخصصی واحد های قرآنی ، آموزش قرآن برای جامعه هدف است ، در سطح بالاتر از پایگاه ها، کانون های قرآن و عترت را در سطح شهرستان ها داریم که وظیفه آنها هموار کردن و تسهیل گری رسیدن به اهداف قرآنی برای واحد های قرآنی است و در سطح استانی هم دارالقرآن و عترت بسیج را داریم که وظیفه آن اتصال بین ظرفیت های موجود قرآنی در استان است با بسیج، و با توجه به اینکه چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی شبکه ای کامل تر ، محکم تر و گسترده تر از شبکه بسیج در جمهوری اسلامی وجود ندارد لذا تمام مجموعه ارگانها و سازمانهای که در حوزه های قرآنی کار می کنند برای به ثمر رسیدن فعالیت هایشان و تحقق چشم اندازشان می بایست به شبکه بسیج متصل شوند.

در نقشه راه در سند چشم انداز بسیج برای ما در نظر گرفته اند که در طول ۱۰ سال می بایست به ۱۰ میلیون حافظ و قاری قرآن برسیم که این هدف ما است و با تمام ظرفیت در حال فعالیت جهت دستیابی به این هدف هستیم.

اینجا خوب است به بخشی از بیانات مقام معظم رهبری که در باب قهرمان قرآنی در مراسم اختتامیه‌ى پانزدهمین دوره‌ى مسابقات قرآن و عترت فرموده بودند اشاره نمایم:

وقتى قرآن وارد جامعه مى‌شود، حضور قرآن حلاوت خود را به کام‌ها مى‌چشاند. امروز قرآن در کشور ما سیطره دارد. قدم اول یادگرفتن متن قرآن است و این باید روز به ‌روز زیاد شود. اگر بخواهیم همه‌ قرآن را بیاموزند، عده‌اى باید در اوج قرار گیرند؛ مثل همه چیز دیگر. همین‌ طور که اگر بخواهید ورزش، همگانى شود، بایستى عده‌اى قهرمان را جلوی چشم مردم نگهدارید؛ اگر بخواهید قرآن در خانه‌ها، بین بچه‌ها، بین بزرگ‌ها، بین زن‌ها و مردها رواج پیدا کند، بایستى قهرمانان قرآنى را احترام کنید. این است که ما به این‌ها احترام مى‌کنیم. این‌ها حامل قرآنند، این‌ها عزیزند. زبان این‌ها عزیز است، لب‌ها و دل‌هاى این‌ها عزیز است؛ چون با قرآن مأنوس است. جان ما به قربان قرآن! اما این‌جا تمام نمى‌شود؛ حفظ قرآن، فهمیدن مفاهیم و ترجمه‌ى کلمه کلمه‌ى قرآن، براى کسانى که به زبان عربى آشنایى ندارند، لازم است.  ۱۳۷۷/۰۹/۰۱

پیرو جامع عمل پوشاندن به این جمله نورانی مقام عظمای ولایت رهبری ، مجموعه بسیج در حال برگزاری مسابقات قرآنی است تا بتوانیم قهرمانان عرصه قرآنی را شناسایی کنیم و به مردم نشان دهیم
یک جشنواره قرآنی جذاب با حضور پر شور علاقمندان ، بسیجیان حافظان و قاریان در این عرصه

ما امسال مسابقات قرآن و عترت را بصورت بین المساجد و در حوزه های مقاومت برگزار و نفرات برتر وارد مرحله شهرستان شده و به امید پروردگار در ایام دهه فجر، مسابقات استانی را در پیش خواهیم داشت.

طبق آمار و اطلاعات بیش از چهار هزار نفر از متسابقین قرآنی در استان مازندران پای کار مسابقات قرآنی بسیج آمده اند که حدود ده درصد از آمار متسابقین کشور محسوب می شود که این افتخاری برای استان مازندران است و ناگفته نماند که سال گذشته در رشته های قرآنی سه نفر از استان مازندران حائز رتبه برتر کشوری شده اند.

تفاوت این دوره از مسابقات با ادوار قبل در این است که برای اولین بار مسابقات بصورت خانوادگی و با حضور اعضای خانواده برگزار می گردد به گونه ای که هر کدام در این مسابقه وظیفه ای دارند بدین معنی که پدر خانواده یک سوره مشخص را با شأن نزول و موارد جانبی آن حفظ نمایند، مادر خانواده سوره مشخص دیگر را به همین صورت و فرزند یا فرزندان خانواده سوره مشخص دیگری را همراه با مسائل تکوینی تبیینی آن می بایست حفظ نموده و در مسابقات بخش خانوادگی شرکت نمایند.

نکته بعدی هم اینکه مسابقات بصورت گروهی بوده و همانطور که عرصه های تربیتی بصورت گروهی است لذا مسابقات هم بصورت گروهی برگزار شده است.

البته به این بسنده نشده و مسابقات بخش عترت از حکمت های نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و در بخش دیگر حفظ آیات مشهور موجب تنوع بخشی قابل توجه مسابقات امسال با سالهای گذشته بوده است تا ان شاءالله بتوانیم به هدف عالی که رساندن جامعه اسلامی به فهم قرآنی و تبدیل جامعه به جامعه اسلامی و جامعه قرآنی است برسیم.

آینده ی این ملت آینده انقلاب و آینده جهان به قرآن وابسته است ، آنچه که بقای ما را تضمین می کند قرآن است،
چراکه خداوند تحدّی کرده است و منکران قرآن به ‌مبارزه دعوت شده‌اند و از آنها خواسته شده است که اگر قرآن را از جانب خدا نمی‌دانند، همانندی برای آن بیاورند.
یعنی قرآن به حدی محکم است که برای تمام عرصه ها و عصر ها، محکم و باقی خواهد ماند و اگر قرار باشد ما باقی بمانیم هم باید به این ریسمان الهی چنگ بزنیم و معرفت قرآنی داشته باشیم.

 

قرآن دریای متلاطمی از رحمت و هدایت بشر است و اگر قرار باشد که ما از این فیض و عنایت هدایت بهره مند بشویم باید با قرآن مأنوس بشویم، تربیت بدون قرآن معنایی ندارد و اگر ادعای ما این است که باید چتر تربیت در همه عرصه های انقلاب و جامعه اسلامی پهن شود و باید همه عرصه های فعالی در جامعه اسلامی زیر چتر تربیتی باشند باید توأمان با تربیت انس و معرفت به قرآن باشد.
جامعه اسلامی پیروز خواهد شد که دو دُر ، دو هدیه ، دو ارث و میراث گرانبها یعنی قرآن و عترت را در کنار هم داشته باشد، قرآن کتاب هدایت ما است قرآن کتاب انقلاب ما است قرآن کتاب زندگی بشر است
اگر ما میخواهیم موفق بشویم که به امید پروردگار این امر محقق خواهد شد، باید ضریب بدهیم به درصد،

اینکه ما هر چقدر به قرآن بیشتر مأنوس شدیم و به فهم قرآنی بیشتر دست پیدا کردیم، درصد موفقیت ما نیز بیشتر خواهد شد، چراکه این قرآن است که هدف را برای ما مشخص می کند.

در پایان از مجموعه دست اندرکاران گروه جهادی رسانه ای مرکز راهبردی دیدبان انقلاب کمال تشکر را دارم و ان شاءلله خداوند آخرالامر همه ما را زیر چتر قرآن نگه دارد تا بتوانیم با عمل به دانسته هایمان بر اساس مفاهیم و مبانی قرآنی به اهدافمان برسیم ان شاءالله.

🔺نمونه ویدئویی گفتگو🔻

 

 

سوم بهمن ماه یک هزار و چهارصد و یک . مازندران ساری  .  مرکز راهبردی دیدبان انقلاب

🔘

🆔 مردّا را در ایتا دنبال کنید:

🔰


https://eitaa.com/marada

🚧گروه جهادی مطالبه گری مردّا

📡 مرکز رسانه ای دیدبان انقلاب