کودتای ۲۸ مرداد؛

علل تنفر تاریخی ایرانیان از آمریکایی ها

رسانه MARADA / کودتای ۲۸ مرداد فضایی را در کشور به وجود آورد که دیگر راهی برای ملت ایران در راستای رهایی از سلطه غرب و دیکتاتوری حکومت پهلوی جز انقلاب باقی نمانده بود و مسیر انقلاب آغاز شد.

به گزارش “دیدبان انقلاب اسلامی”؛ سال‌ها نفت ایران در اختیار بریتانیا بود و ایران به عنوان دارنده منابع نفتی سهم اندکی از این سرمایه ملی می‌برد، پس از اعتراضات کارگران صنعت نفت در تیرماه ۱۳۲۵ روند ملی شدن صنعت نفت در ایران آغاز شد و مصدق با ممارست، صنعت نفت ایران را در اسفند ماه ۱۳۲۹ ملی کرد.

از آن پس دولت مصدق آغاز به کار کرد و در راستای ملی شدن صنعت نفت اقدام به قراردادهایی با سودهای متناسب برای ایران کرد، این موضوع سبب شد تا غربی‌ها به ویژه بریتانیا و آمریکا در بیست و هشتم مرداد ماه ۱۳۳۲ کودتایی علیه دولت مصدق طراحی کنند تا او و همراهانش از عرصه سیاسی ایران حذف شوند.

آقای دکتر سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: پس از آنکه دولت مردمی دکتر مصدق در ایران مستقر شد، روند مقابله با سلطه آمریکا و به ویژه انگلستان در ایران توسط دولت مصدق طی شد، نفت ملت ایران ملی اعلام شد و شیر نفت ایران که به طرف بریتانیا می‌رفت قطع شد.

دولت سلطه برنامه ‌ریزی کرد تا دولت ملی مصدق را ساقط کند، نهایتاً آمریکایی‌ها طراحی کودتای ۲۸ مرداد را انجام دادند، سرلشکر زاهدی به همراه مقامات آمریکایی برنامه ریزی کردند، کودتا رخ داد و دولت کودتا مستقر شد.

همانطور که در تاریخ ایران مشخص است در آن زمان شاه از ایران خارج شده بود و تصور بر آن بود که حکومت پهلوی سقوط کرده و دولت به دست ملت ایران می‌افتد اما کودتای ۲۸ مرداد تمام شرایط را تغییر داد و مجدداً محمدرضا شاه و نیروهای آمریکایی در ایران مستقر شدند و دامنه سلطه آمریکا در ایران بسیار گسترش یافت، حتی آمریکایی‌ها جای بریتانیا را در ایران گرفتند وچند ده هزار مستشار آمریکایی وارد ایران شدند و پروژه‌هایی تحت عنوان اصل ترومن را در ایران به اجرا گذاشتند.

 

 

تمام گروه‌های انقلابی و مبارز بازداشت و به اعدام محکوم شدند، بسیاری نیز به زندان محکوم شدند؛ رکن ۲ ارتش که مسئولیت آن با بختیار بود به سازمان ساواک تبدیل شد و یک حکومت دیکتاتوری و پلیسی بر ایران مسلط شد، نواب صفوی به اعدام محکوم شد و آیت الله کاشانی منزوی شد و در حصر قرار گرفت.

 

دکتر مصدق سه سال محاکمه شد و در نهایت به زندان محکوم شد، همچنین برای همیشه از صحنه سیاسی ایران خارج شد و جبهه ملی تقریباً انسجام خود را از دست داد و دکتر فاطمی به اعدام محکوم شد،

آمریکایی‌ها کاملاً بر کشور مسلط شدند و تا خرداد ماه ۱۳۴۲ شاهد هیچ نوع حرکتی علیه حکومت شاه و سلطه آمریکایی‌ها نبودیم تا اینکه مبارزات امام خمینی آغاز شد و ایشان در مقابل کاپیتولاسیون مقاومت کرد و در نهایت قیام ۱۵ خرداد ۴۲ رخ داد و نهضت انقلاب اسلامی از آن نقطه آغاز شد.

وی تاکید کرد:

از نظر من کودتای ۲۸ مرداد فضایی را در کشور به وجود آورد که دیگر راهی برای ملت ایران در راستای رهایی از سلطه غرب و دیکتاتوری حکومت پهلوی جز انقلاب باقی نمانده بود و مسیر انقلاب آغاز شد.

نماینده ی ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به کتاب کودتا در کودتا بیان کرد:

در این کتاب به صورت شفاف توضیح داده می‌شود که “با چمدان‌هایی از دلار از آمریکا به ایران سفر کردم، در حالی که شاه از ایران خارج شده بود و تصور بر آن بود که حکومت پهلوی ساقط شده، در این زمان یارگیری انجام شد،افرادی را به صحنه آوردم و از مستشاران آمریکایی استفاده کردم، از نفوذی‌های دولت مصدق و درباریان استفاده کردیم و نهایتاً فضا را بر علیه دولت ملی مصدق تغییر دادیم و مردم را به خیابان‌ها آوردیم” در این کتاب توضیح داده می‌شود که چگونه مردم به خیابان‌ها آمدند، توضیح داده می‌شود که تعدادی از اوباش معروف تهران را با پول خریداری می‌کنند و برخی از سلبریتی‌های سینما و تئاتر تتمیع میشوند تا مردم برای آنها یه خیابان بیایند.

این نقش مداخله جویانه، خیانتکارانه و جنایتکارانه آمریکایی‌ها و انگلستان در کودتای ۲۸ مرداد هرگز از ذهن ملت ایران پاک نشد و همه مشکلات و گرفتاری‌هایی که پس از کودتای ۲۸ مرداد گریبان ملت ایران را گرفت به پای آمریکا نوشته شد.

علت آنکه مردم در سال ۵۸ حمله می‌کنند و سفارت آمریکا را اشغال می‌کنند به دلیل همین نقشی است که آمریکایی‌ها در ایران بازی کردند، پس از کودتای ۲۸ مرداد آمریکا تقریباً بر تمامی عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ملت ایران مسلط شدند.

وی افزود:

آمریکایی‌ها ساواک را ساختند و ساختار آن را طراحی کردند، ارتش کاملاً در اختیار آمریکایی‌ها بود و دولت گوش به فرمان آمریکایی‌ها عمل میکرد و نمایندگان مجلس از فیلتر آمریکایی‌ها عبور می‌کردند، این نقش پررنگ آمریکایی‌ها در تمامی عرصه‌های کشور ما باعث شد که مردم دیگر به غرب به ویژه آمریکا و انگلستان اعتماد نکنند و مورد تنفر ملت ایران قرار بگیرند، به همین جهت همچنان ملت ایران آمریکا را دشمن اصلی خود می‌دانند و معتقدند آمریکایی‌ها هیچگاه برای خیر ملت ایران تلاش نمی‌کنند و همواره بر علیه ملت ایران بوده‌اند.

 

 

آقای دکتر سید حسین نقوی حسینی، ضمن تاکید بر توطئه‌های آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت:

ملت ایران هیچگاه حادثه طبس را فراموش نمی‌کنند که نظامیان آمریکایی به ایران حمله نظامی انجام دادند، هیچکس کودتای قطب‌زاده و تیم قطب‌زاده را فراموش نمی‌کند و کودتای نوژه هیچگاه از ذهن ملت ایران پاک نمی‌شود، صدها اقدام مشابه که آمریکایی‌ها علیه ملت ایران انجام دادند همواره در یاد ایرانیان می‌ماند.

تنفر ملت ایران از آمریکا به حدی عمیق است که هیچگاه اجازه نداده آمریکایی‌ها بتوانند بر سرنوشت ملت ما تاثیر بگذارند، طبیعی است آمریکایی‌ها برای ادامه سلطه خود در دیگر کشورها نیز اقداماتی مشابه انجام می‌دهند، اگر حکومتی مردمی و در مخالفت با آمریکایی‌ها شکل بگیرد، دست به کودتا، تحریم و حمله می‌زنند.

البته که قوی‌ترین اهرمی که آمریکایی‌ها امروز در اختیار دارند اهرم اقتصادی است، می‌بینیم که بسیاری از کشورها در عرصه بین‌المللی از گزند آمریکایی‌ها در امان نماندند و تحریم ها و فشارهای اقتصادی را بر علیه هر کشوری که می‌خواهند اعمال می‌کنند، آمریکایی‌ها بر این باورند که آنها ژاندارم جهانند و ادعای کدخدایی دارند.

کشورهای دیگر باید از کودتای ۲۸ مرداد در ایران این درس را بگیرند که آمریکایی‌ها خواهان عزت، آزادی و استقلال هیچ ملتی نیستند، آنها فقط به دنبال منافع خود هستند و اگر در کشوری حکومتی مردمی مبتنی بر مشارکت ملت روی کار بیاید اما به ضرر آنها باشد حتماً آن حکومت را ساقط می‌کنند.

بیشتر بخوانید : 

 

کارتاژ و عبرت های آن

 

بی شرف کیست؟

 

🔻

مرکز راهبردی دیدبان انقلاب

🔻

گروه جهادی مطالبه گری و امید آفرینی

اندیشکده تحریک فکر مردّا

🔻

Demanding & create hope is our identity 🟥🟥 مطالبه گری و امید آفرینی، هویت ما است 

🔻

MARADA NEWS AGENCY