۹ گونه حرف زدن خدا؛

اگر قرآن شفاست چرا برایمان تکراری و کم محتواست؟! / اندیشکده

"دیدبان انقلاب" با طرح این سؤال که اگر قرآن مخزن گنجینه های علم و دانش است پس چرا از آن رزقی به ما نمی رسد؟! یادداشتی را به قلم حجت الاسلام قاسم یزدانی مقدم، منتشر می نماید.

شما را نمی دانم اما بنده بارها!
هر وقت که در اثنای بحث به آیه ای از کلام الله اشاره کرده ام، مخاطب با شگفتی پرسیده که آیا واقعا این آیه در قرآن است؟ چقققدر جالب،به روز و متناسب. آنگاه مستأصل پرسیده: پس چرا ما چیزی از قرآن برداشت نمی کنیم، جز آیاتی تکراری که دائما می گوید خوب باشید و گرنه عذاب می شوید!

پاسخ در اصول حاکم بر زبان شارع نهفته است. زبان قرآن، یک ساختار تاسیسی جدید است که در اصول ۹ گانه فقه البیان تشریح شده است. فی المثل اصل دوم فقه البیان می گوید: با توجه به اینکه هر کدام از آیات قرآن، گنجینه های علم و دانش است (الکافی ج۲ص۶۰۹) و از دیگر سوی هر چیزی در عالم کلید و مفتاحی دارد (الکافی ج۴ص۹) و کلید علم هم پرسش خوب است (بحارالانوار ج۳۶ص۳۵۸) بنابراین: اگر میخواهیم از دریای لایتناهی علوم قرآن، صیدی نورانی رزق ما بشود، باید خود را مجهز به قلّاب «پرسش خوب» کنیم. کسی که سوالی ندارد، جوابها را هم نخواهد دید ولو اینکه خدا با لسان عربی مبین برایش شرح دهد. وقتی قرآن شفاست (سوره اسراء آیه۸۲) باید از این طرف دردی وجود داشته باشد.

بگذارید مثالی بزنم:

من روستایی ام و تمام آباء و اجدادمان کشاورز. یکی از مشکلاتی که هر ساله داریم، سرما زدن محصولات است. نکته جالب اما در این است که برخلاف تصور ابتدایی ما، هرجایی که باغی در مکانی مرتفع احداث شده از سرما در امان است. با اینکه سرما در ارتفاع بیشتر است.حال چه باغ انگور باشد، چه گردو یا دیگر محصولات. حالا آیه۲۶۵ بقره را ببینید: خداوند متعال برای توضیح وضعیت متعالی انسان هایی که مالشان را انفاق میکنند، به باغی مثال می زند که در بلندی واقع شده و محصول بسیار خوبی می دهد. حال چرا این آیه در کنار دهها آیه ی دیگر که خداوند متعال درباره کشاورزی و باغداری و…صحبت کرده است، اساسا به چشم بعضی ها نمی آید؟ پاسخ در این است که این گروه اساسا سوال های کشاورزی شان را از خدا و امام علیه السلام نمی پرسند! (شرحش بماند)

در این سوی اما اولویت های تمدنی دوازده گانه، یکی از مصادیق کاربردی پرسش حداکثری از قرآن و روایات است. نماینده یک بسته جامع سبک زندگی اسلامی (از اینجا به منابع مراجعه کنید) و لبیکی به فرمایش رهبر معظم انقلاب در باب ادای حق جامعیت اسلام (از اینجا به منبع مراجعه کنید).

 

 

بیشتر بخوانید :

 

عمود یک هزار و چهارصد و علم علیه السلام / اندیشکده

 

اتاق بازرگانی و شکاف طبقاتی از رضاخان تا مرعشی و سلاح ورزی! / اندیشکده

 

قم یا هاروارد؟ مسجد کوفه یا سازمان ملل؟! / اندیشکده

 

MARADA

NEWS AGENCY

Demanding & create hope is our identity

🔻

  •  مرکز راهبردی رسانه ای دیدبان انقلاب اسلامی

» گروه جهادی امید آفرینی و مطالبه گری

» اندیشکده حکمرانی هنر و رسانه مردّا

🔘