معاونت علمی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مازندران

آسیب شناسی بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در استان مازندران

رسانه MARADA.IR به موضوع آسیب شناسی بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه های استان مازندران از منظر کارشناسی صورت گرفته در نشست علمی پژوهشی ستاد امر به معروف و نهی از منکر مازندران می پردازد.

به گزارش دیدبان انقلاب؛ نشست تخصصی معاونت علمی ستاد امر به معروف و نهی از منکر مازندران با محوریت آسیب شناسی بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی با حضور جمعی از کارشناسان، نخبگان و اعضاء این معاونت سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ در دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری برگزار گردید.

 

 

حجت‌الاسلام مرتضی احمدی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مازندران در بخشی از سخنان خود به اهتمام ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان در راستای احصاء، پیگیری و کمک به حل نظام مسائل استان و کشور اشاره کرد و اظهار داشت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر فعالیت هایی را با محوریت شناسایی معروف و منکر در عرصه های گوناگون در دستورکار دارد و در خصوص بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی که استان مازندران و در سطح کلان کشور با آن دست به گریبان است باید بررسی کرد و دانست که چرا نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در کشور و بویژه استان مازندران تا این حد بالا است و برای آن چاره ای اندیشید.

 

 

دکتر مجید قربانی مسئول کارگروه ها و همایش های علمی و پژوهشی ستاد امر به معروف و نهی از منکر مازندران با تشکر از سرپرستی خبرگزاری تسنیم در استان مازندران بابت پیشنهاد اختصاص دادن این نشست علمی به مسئله بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی، در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: ما بر اساس آمار رسمی در کشور غریب به دو میلیون بیکار داریم که چیزی حدود ۴۰ درصد آن به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اختصاص دارد ولی این آمار در استان مازندران به ۶۰ درصد می رسد. در استان مازندران ۵۰۰ هزار نفر دانش آموز و ۱۵۰ هزار نفر دانشجو داریم که میزان امید آنها به اشتغال پس از فارغ التحصیل پایین است و اینکه دولت تا چه اندازه به وظایف خود در این زمینه عمل می نماید جای تآمل دارد.

 

قربانی با طرح این سؤال که آیا در موضوع عدم جذب و بکارگیری تحصیل کردگان و معیوب نگه داشتن مسیر تحصیل تا اشتغال عمدی وجود دارد؟ گفت: این را باید در نظر گرفت که بخشی از دانشجویان و جوانان ما با سرمایه کشور مراحل تحصیل را طی و در زمانی که دارای ایده و امکان انتقال دانش حتی در سطح نخبگانی می شوند در داخل کشور نمی مانند و به خارج کشور عزیمت می کنند و دانش و مهارت خود را به سادگی در اختیار کشوری دیگر قرار می دهند.

 

مسئول معاونت علمی و پژوهشی ستاد امر به معروف و نهی از منکر مازندران  در بخشی از سخنان خود به فواید و آسیب های حکمرانی هوش مصنوعی و اثار آن در حوزه تحصیل دانشجویان و اشتغال فارغ‌التحصیلان پرداخت.

 

دکتر حسن سلمانی رییس دانشگاه ملی و مهارت استان مازندران به عنوان یکی از دو سخنران اصلی این نشست تخصصی، موضوعاتی را در راستای احصاء مطلب به شرح ذیل بیان داشت:

ما با دو دسته جویای کار بیکار در پایان دوره دانشجویی مواجه هستیم، یکی بخشی که دارای مدرک تحصیلی هستند ولی بار علمی و عملی ندارند و بخشی هم فارغ التحصیلان واقعی دارای بار دانشی و مهارت علمی و عملی هستند.

 

ما درست برای قشر جوان و نوجوانان تبیین نمی کنیم که چه رشته ای آبنده را در دست دارد.

 

یکی از مهمترین مشکلااتی که داریم در تشخیص نیاز بازار کار برای انتخاب رشته است که اغلب تحت تأثیر عدم شناخت صحیح به آینده فرصت های شغلی و مشاوره های غلط خانواده ها و تبلیغات نادرست است و آشنایی دانش جویان با رشته های آینده دار و مجموعه های شغلی مرتبط با آنها بسیار کم است.

یکی از راهکارها پس از انتخاب رسته مناسب این است که دانشجویان در دانشگاه ها طبیعتاً بایستی در قالب های چند مهارت به هم پیوسته و بر اساس شناخت نیازها آموزش ببینند.

 

باید کار تیمی در دانشگاه ها رونق پیدا کند و توانمندی دانشجویان در این زمینه تقویت شود

نیاز اصلی در کشورهای درحال توسعه، افزایش مهارت های چند بخشی در دانشجویان است و ما تا می توانیم می بایست مهارتها را در دانشجویان بالا ببریم تا نخبگانی که عرصه های علم و فن آوری را جابجا می کنند و یا می توانند کارآفرین مؤثر باشند آنها را به راحتی در پروژه هایشان بکار بگیرند.

 

برای بهبود هدایت و سطح دانش دانشجویان ، رشته های تحصیلی مختلف باید متناسب با جغرافیای محل زندگی دانشجو و زمینه های قومی ژنتیکی تطبیق پیدا کند.

 

معاونت صلاحیت حرفه ای در سیستم آموزش عالی بر روی تٱیید دانش علمی و توانمندی و مهارت عملی فارغ التحصیلان دانشگاه ها متمرکز است.

 

دکتر مهدی حدادی نژاد معاون فرهنگی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در سخنان خود به چالش های مصداقی دوران دانشجویی مؤثر در اشتغال فارغ التحصیلان اشاره کرد که از آن جمله عبارت بودند از:

چالش ها و سختی های کار تشکیل گروه های تحصیلی و اشتغال پس از تحصیل دانش آموختگان دانشگاه های سراسر کشور

فضای فارغ‌التحصیلی با فضای دانشجویی متفاوت است و این دو در تعامل بدون در نظر گرفتن معیارهای لازم در ارتباط با یکدیگر چالش هایی را بوجود می آورند.

خلأ قانونی در دسترسی های ارتباطی دانشجویان و فارغ التحصیلان با سیستم های دانشگاهی از چالش های این عرصه است

تلاطم های سیاسی و در یک قالب قراردادن فارغ‌التحصیلان با انگیزه های سیاسی در ظرف مشترک با فارغ‌التحصیلان کارآفرین چالش زا است

باید دانست که دیتا بیس و اطلاعات دانشجویان در اختیار چه کسانی در بدنه دانشگاه قرار داده می شود و چرا و باید در نظر گرفت که پیرو تجربیات گذشته پس از فارغ‌التحصیلی در اختیار داشتن این اطلاعات در دست دانشجویان چه تبعاتی را در پی خواهد داشت.

عدم هویت سازی مهارتی برای دانش جویانمان از مشکلات پیش روی دانشجویان مااست

عدم بروزرسانی شبوه های آموزشی از قالب های کاغذی به سیستم های نوین متناسب با تکنولوژی های روز آموزشی روندهای رشد و توسعه آموزش عالی را دچار چالش کرده است.

 

گالری تصاویر این نشست :

 

نشست تخصصی ستاد امر به معروف مازندران با محوریت دلایل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی / عکس