عواقب حمله اوکراین به ایران چه خواهد بود؟

ورود ایران به جنگ اوکراین به معنی باز شدن درب های جهنم برای کی یف و متحدان آن می باشد

فراموش نکنید بخش بزرگی از تسلیحاتی که روسیه در جنگ استفاده می کند قطعاتی را دارند که در کشورهای غربی تولید شده اند.

به گزارش «مردّا»، دکتر عماد آبشناس در تحلیلی به بررسی اتهامات اوکراین در موضوع فروش پهپادهای ایرانی به روسیه و عواقب حمله ادعایی اوکراین به ایران پرداخته و در یادداشتی آورده است : اخیرا برخی مقامات اوکراینی تقاضا داشتند ناتو به ایران حمله کند وبرخی دیگر اظهار داشته اند که می توانند نیروی اوکراینی در اختیار ناتو قرار دهند تا اوکراینی ها به ایران حمله کنند.

البته این روزها اینها جو گیر شده اند وبرای خود رجز می خوانند و تصور می کنند چون به نوچه اول آمریکا در اروپای شرقی تبدیل شده اند هر کاری دلشان می خواهد می توانند انجام دهند و هر حرفی بخواهند می توانند بزنند و هر چه قدر بخواهند می توانند از دیگران باج گیری کنند.

جای تاسف دارد که اینها متوجه نیستند این شرایط برایشان محدودیت زمانی دارد و تا زمانی که آمریکا فعلا به آنها برای نابود کردن اتحادیه اروپا نیاز دارد می توانند این حرف ها را بزنند و بعد که کار آمریکا با آنها تمام شود از خاک کوچه پایمالتر می شوند و سابقه آنهایی که با آمریکا همکاری داشتند هم کاملا واضح و روشن است.

به هر حال حتی اگر هم ثابت شود روسیه از پهباد های ایرانی در عملیات ویژه خود در اوکراین استفاده کرده این نمی تواند بهانه ای برای حمله به ایران و یا حتی واکنش نشان دادن کشورهای غربی به این کشور باشد.

فراموش نکنید بخش بزرگی از تسلیحاتی که روسیه در جنگ استفاده می کند قطعاتی را دارند که در کشورهای غربی تولید شده، ساده ترین اش قطعات الکترونیک و یا موتور های جت جنگنده ها و یا موشک ها ویا … است.

اگر هم بنا باشد هر کشوری به هر کشور دیگری تسلیحات می فروشد بخواهد مسئولیت استفاده کشور دوم از تسلیحات را به گردن بگیرد شاید بتوان گفت امروزه بیشترین کشورهایی که باید پاسخگو باشند خود کشورهای غربی هستند که بزرگترین صادر کنندگان تسلیحات در جهان می باشند.

امروزه نه فقط تسلیحات آمریکایی و انگلیسی و فرانسوی و آلمانی و کانادایی و استرالیایی و … برای کشتار مردم بی گناه در سرتاسر جهان استفاده می شوند بلکه حتی خود نیروهای نظامی این کشورها در جنگ های مختلف درگیر می باشند.

شاید بهترین نمونه هم کشتار مردم یمن و یا لبنان و یا سوریه و یا عراق و یا لیبی و یا افغانستان ویا … باشد.

اگر بنا باشد که به دلیل فروش اسلحه نظامیان کشوری به کشور فروشنده اسلحه حمله کنند به نظر می آید امروزه اکثر کشورهای جهان حق داشته باشند به آمریکا و دیگر کشورهای غربی حمله کنند.

بدیهی است تا زمانی که بحث مرتبط با اینکه تسلیحات ایرانی در اوکراین استفاده شده یا نه است، مساله یک بحث سیاسی بیش نیست و حتی اگر هم اثبات شود هیچ مسئولیتی گردن ایران نیست چون ایران فقط سلاح های خود را مانند دیگران فروخته و بس، حالا اگر این تسلیحات برای به هم زدن معادلات در جنگ استفاده شده و تاثیر آن روی تسلیحات غربی بسیار زیاد بوده، این به ایران ربطی ندارد.

 

به هر حال امروزه بیش از ۲۴ کشور جهان رسما تقاضای خرید پهباد های ایرانی را داده اند و به احتمال زیاد ایران هم پس از اینکه ثابت شد تسلیحات اش در مقابل تسلیحات غربی بسیار موثر است، می تواند از دروازه های اصلی بازار فروش تسلیحات وارد این بازار گردد.

در واقع می توان گفت که ناراحتی و دلواپسی کشورهای غربی از موفقیت ایران در ورود به بازارهای جهانی است و نه از بابت اینکه ایران به روسیه پهباد داده یا نه.

از سویی دیگر در صورتی که خواسته مقامات اوکراینی محقق گردد آنوقت است که ایران ممکن است رسما وارد جریان شود و حجم بالاتری از موشک و پهباد در اختیار روسیه قرار دهد و یا اینکه حتی خودش نیروهایش را برای تلافی به آنجا بفرستد و شاید به اصطلاح سیاست مداران اوکراینی این مساله را متوجه نباشند ولی قطعا حامیان آنها کاملا متوجه هستند که ورود ایران به معرکه یعنی باز شدن درب های جهنم برای اوکراین و متحدان آن چون ایران توانمندی تامین حجم انبوه موشک و پهباد در زمان بسیار کوتاه را دارد، زمانی که حامیان غربی اوکراین برای تامین تسلیحات دفاعی ندارند و حتی اگر هم داشته باشند ترجیح می دهند خون اوکراینی ها ریخته شود تا پول آنها.