زیر ساخت های 9 گانه هدایت و اصول پیشرفته مدرسه خانگی ما؛

دانش هدایت جامعه برآمده از قرآن و روایات و من، تنها معلم مدرسه خانگی مان / اندیشکده

"دیدبان انقلاب" بر مبنای طرح این بحث که برای هدایت یافتگی یک جامعه، حداقل نیاز به ۹ دسته دانش برآمده از قرآن و روایات داریم، یادداشتی را به قلم حجت الاسلام قاسم یزدانی مقدم، با عنوان (دانش هدایت جامعه برآمده از قرآن و روایات و من، تنها معلم مدرسه خانگی مان) را منتشر می نماید.

اولین سال مدرسه دخترم است و می خواهم بنابر طراحی اسلام عزیز، معلمش بشوم و خانه را حوزه علمیه کنم.

همانطور که میدانید: یکی از پر رمز و راز ترین مسائل در خلقت الهی، موضوع قدر، اندازه و ظرفیت کاملا استثنایی هر چیز است (حجر۲۱/ أعلی۳).

بنابراین، یکی از نارساترین حالت های تعلیم این است که مثلا بیست نفر با شرایط و ظرفیت کاملا متفاوت را در کلاسی جمع کنی و به همه آنها، محتوای یکسانی آموزش دهی. بدتر اینکه از همه دانش آموزان یک نتیجه بخواهی آنهم در زمان یکسان و با معلمی که مجبورند در کلاسش باشند و خودشان نقشی در انتخابش نداشته اند.

مبتنی بر مسئله قدر و ظرفیت اختصاصی هر فرد، بهترین معلم، آشناترین آنها به دانش آموز است و چه کسی آشناتر از پدر؟ که در سیره بسیاری از علما میخوانیم اولین معلم پدرشان بوده. ملحق به مسئله بنیادین ظرفیت، موضوع رفق و محبت میان استاد و شاگرد، یکی دیگر از ارکان اساسی انتقال علم به قلب دانش آموز (نه برگه امتحانی) است.

 

و باز هم چه کسی بهتر از پدر؟

سومین دلیل اینکه قرآن کریم نه به عنوان یک شعار، بلکه به معنای حقیقی کلمه، تنها محتوای علمی مفیدی است که انسان را به سرمنزل مقصود در دنیا و نتیجتا آخرت خواهد رساند (إسراء۹/ نساء٨٢) و حاوی تمامی علوم و معارف مورد نیاز بشریت است (أنعام۵۰/نحل۸۹/أنعام۳۸/الکافی ج١ص۲۲۲/ الکافی ج١ص۵٩).

این در حالی است در نظام کنونی آموزش و پرورش، قرآن کریم و معارف امام علیه السلام، موضوعی حاشیه ای و کم اهمیت است و به عبارت دیگر: نظام محتوایی آموزش و پرورش در طی بیش از دواااااازده ساااااال، رسوخ دهنده حقیقی سکولاریسم و انواع محرومیت ها به قلب و عمل فرزندان ماست. با توجه به مسائل مذکور، در طراحی پیشرفته نظام آموزشی اسلام، با یک مدل غیرمتمرکز، رفق محور، ظرفیت پایه، بسیار ارزان و مبتنی بر علوم نافعه الهیه مواجهیم که پدر، اولین و مهمترین معلم فرزندان است که فرمود: از حقوق اصلی فرزند این است که پدر، قرآن را به او تعلیم دهد (نهج البلاغه حکمت٣٩٩).

در یادداشت بعدی (فایل صوتی) به موضوع مدرک، آینده شغلی، تکلیف خانواده هایی که چنین امکانی ندارند و دروسی که برای آموزش به دخترم انتخاب کرده ام خواهم نوشت.

 

ادامه در گالری صوتی :

 

ادامه در گالری صوتی :

 

 

بیشتر بخوانید :

 

اگر قرآن شفاست چرا برایمان تکراری و کم محتواست؟! / اندیشکده

عمود یک هزار و چهارصد و علم علیه السلام / اندیشکده

قم یا هاروارد؟ مسجد کوفه یا سازمان ملل؟! / اندیشکده

اتاق بازرگانی و شکاف طبقاتی از رضاخان تا مرعشی و سلاح ورزی! / اندیشکده

 

🔻

مرکز راهبردی دیدبان انقلاب

🔻

گروه جهادی مطالبه گری و امید آفرینی

اندیشکده تحریک فکر مردّا

🔻

Demanding & create hope is our identity 🟥🟥 مطالبه گری و امید آفرینی، هویت ما است 

🔻

MARADA NEWS AGENCY