در آستانه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

رسانه زرد ، دروغ نویسی با چاشنی واقعیت

رسانه MARADA.IR به نقل از رکنی، نویسنده کتاب اصول روزنامه نگاری در جراید: نشر قارچ گونه اخبار فیک در فضای مجازی در چارچوب اصول روزنامه نگاری حرفه ای شکل نمی گیرد و آکنده از فریب و اطلاعات کذب است.

به گزارش دیدبان انقلاب؛ در یادداشتی از مسئول کارگروه رسانه تشکل جهادی دیدبان انقلاب که در سخن نیوز منتشر شد آمده است: بنگاه سخن پراکنی انگلستان تحت عنوان شبکه بی بی سی در سال ۱۹۲۲یعنی چهار سال بعد از پایان جنگ جهانی اول با ده زبان دنیا از جمله فارسی آغاز و هنوز هم جزء فعالترین بنگاه سخن پراکنی دنیا محسوب می شود.

 

شبکه های رسانه ای بی بی سی با سخن پراکنی ۷۰ درصد مطالب دروغین ، تنش زا و استرس آور نقش سخنگوی دولت انگلستان را ایفا می کند.

 

علاوه بر بی بی سی چندین بنگاه سخن پراکنی از جمله فعالترین آنها صدای آمریکا ، صدای آلمان ، رادیو بین المللی فرانسه با زبان های رسمی دنیا ایفای نقش دارند.

 

سخن پراکنی از دریچه خروجی محتوای پیام براساس پایه به انواع شاخص هایی از جمله قاره ، کشور و در چهار دهه اخیر دینی تقسیم بندی شده است.

 

براین اساس هدف غائی بنگاه های سخن پراکنی دنیا جهت انعکاس هرگونه مطالب نوشتاری ، تصویری و صوتی آن جهت اطلاع رسانی به مخاطبین خود در خصوص کشورهای عراق ، یمن ، سوریه ، فلسطین به ویژه ایران بر پایه دینی هدفمند شده است.

 

در طی سه دهه اخیر این بنگاه های سخن پراکنی دنیا ضمن حفظ قداست جایگاه خویش با راه اندازی بنگاه های سایپری در کشورهای در حال توسعه و نیمه توسعه به جمع آوری اطلاعات رسانه ای به روش آسان دست یافته اند . اینکه جمع آوری اطلاعات رسانه ای به روش آسان همان نشر هرگونه محتوای خبری در قالب نوشتاری ، تصویری و صوتی توسط شهروندان فاقد آموزش خبری به دفاتر نشر سخن پراکنی دنیا و حتی برای دیگر شهروندان کشورش ، آیا این عمل خبر نویسان بدون هویت با نقطه دیدگاه یونسکو در برقراری نظم نوین جهانی اطلاعات و ارتباطات همخوانی دارد ؟! بحثی است که در این مقاله نمی گنجد.

 

شاید به این تصور باشید ، پرداخت اینگونه مطالب با عنوان تیترآن « نشر هرگونه دروغی در رسانه زرد بدون واقعیت نیست» چه ارتباط موضوعی دارد؟

 

حال جایز می دانم به محتوای خروجی پیام اصلی بنگاه های سخن پراکنی دنیا و بنگاه های سایپری خرد آن همان فضای مجازی دقت جامع و کامل داشته باشیم . آنوقت به این نکته ظریف پی می بریم ، صاحبان قلم رسانه های زرد جهت برانگیختن احساسات جامعه شهروندی ۳۰ درصد سبک جمع آوری اطلاعات رسانه ای آنان نظیر هویت حقوقی شخص ، جایگاه اجتماعی فعلی و گذشته شخص ، گاها همراه با اشاره به مکان و زمان رخداد و مواردی هم جهت عاطفی کردن متن اشاره به یک جمله خبری سالم و بی آلایش بسنده می کنند تا به نوعی همراه با واقعیت نگارش خبری در ادامه متن آن بتوانند ، تلمباری از کلمات دروغین ، توهین و افترا و بر چسب های واهی جهت ایجاد ترس ، یاس و ناامیدی ، استرس و تنش زائی در بین جامعه شهروندی در لباس رسانه اخبار فیک را ترویچ دهند.

 

بنابراین نشر قارچ گونه اخبار فیک در فضای مجازی درچارچوب کارحرفه ای رسانه ها شکل نمی گیرد، بلکه براساس زود باورسازی های غلط توسط حربه های شیطانی ناشرین به مخاطبین بخاطرعدم آموزش سواد رسانه ای است . چنانچه مخاطبین اصل خبرمظنون به فیک را در دیگر منابع خبری رسمی کنکاشی کنند، به چرائی اصل داستان پی می برند.

 

سواد رسانه ای همان بصیرت افزائی است ، یعنی با کسب اطلاعات و آگاهی بیشترقدرت دانش تحلیلی پیدا می کنند . درک همین نگرش ، صحت و سقم خبر بر اساس بینش مخاطبین شکل گیرد . نیک بدانید این گروه مخا طبین حقیقت یاب به عمل افتخار بزرگی دست یافتند . چون باعث آرامش بخشی جسم و روح خودشان شدند . نیک بدانید هدف ذاتی اهالی اصحاب رسانه حرفه ای و سالم در نشر اطلاع رسانی ایجاد امنیت و آرامش بخشی به جامعه شهروندی است.

 

در جمع بندی این مباحث ، به این نتیجه رسیدیم ، صاحبان قلم رسانه های زرد ، جهت ایجاد رغبت مخاطبین به مطالعه اخبار فیک سعی می کنند ، در ویراش بخشی ازبدنه مطالب نوشتاری و تصویری خبر را براساس واقعیت تنظیم کنند ، سپس درادامه همان متن خبر، با افکار شوم و پلیدی خودشان در پرداختن موضوعات ناحق ، نادرست ، هراس انگیز گاها همراه با کلمات رکیک و فحاش قلمفرسائی می کنند . یکی از خصیصه های رفتاری نویسندگان اخبار فیک تند روی ، تند گوئی و تند خوئی در خصلت نگارشی آنان است.

 

اینکه در پارگراف بالا اشاره کردم نویسندگان اخبار فیک در ابتدا و یا بدنه خبر با کلمات نرمش پذیری کار خود را آغاز می کنند در اصل جهت تصاحب دل مخاطبین و یا همان ایجاد وسوسه و برانگیختن احساسات مخاطبین مبنی بر ادامه مطالعه خبر و به نوعی هم اعلام ابراز تنفر و بیزاری نسبت به موضوع روایت خبر ، یعنی نویسندگان اخبار فیک براین باورند ، با ملایمت و نرمی خودشان را همدوش و همگام مخاطبین خود قرار بدهند . حتی ایجاد فضای سهمناک ، وحشتناک ، هراسناک ، بیمناک و خطرناک در آتیه مخاطبین برای آنان مهم نیست.

 

اینجاست ، به مخاطبین فضای مجازی تاکید می کنیم ، جهت فرار از افسردگی ، پژمردگی ، دلمردگی و پیری زودرس درصورت مواجه شدن با اخبار شوک آوریا همان اخبار فیک از انواع روش ها نظیر روش انگیزش خبر ، روش شناخت خبر ، روش تطبیقی خبر ، روش وزن خبر ، روش پایداری خبر ، روش پویائی خبر ، روش هویتی خبر ، روش مخاطب شناسی خبر ، روش ارزیابی خبر کمک بگیرد. و درصورت عدم آگاهی و دانش لازم سواد رسانه ای از افراد مطلع و آگاه کمک بگیرد.

 

حال اینکه کشور ایران سرزمینی است سرشار از غنایم الهی کوه ، جنگل ، دریا ، دشت و صحرا بهترین شرایط توسعه یافتگی در حوزه های مختلف تولید افتصادی ، تولید صنعتی ، تولید علمی و فناوری ، حتی در حوزه شگفت انگیز، فضائی و موشکی چندین گام رو به جلو است . مسلما برای بنگاه های سخن پراکنی دنیا با توجه به تقبل هزینه های هنگفت در نشر اخبار فیک ، قابل هضم نیست.

 

از سوی دیگر، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را در پیشرو داریم . گرچه رسانه های معاند و برخی از صاحبان فضای مجازی آلوده ، با سخن پراکنی های واهی در صدد کمرنگ تر کردن صحنه انتخابات هستند ، و این صاحب منصبان به دلایل مختلف جهت حذف حضور مردم در صحنه انتخابات ، با تمام سعی و تلاش خودشان همراه با صرف کردن هزینه های گزاف در لباس های چند پارچگی قرار گرفتند تا با تخریب کردن چهره نامزدها و نحوه روند برگزاری انتخابات به مراد دل خبیث خود برسند.

 

سخن آخراینکه ، انتظار است ؛ این ملت سلحشور با غیرت وعزت ایران زمین همانند ادوار گذشته با شور و نشاط در جای جای میادین نظام مقدس جمهوری اسلامی نظیر شرکت در راهپیمائی ۲۲ بهمن ، روز قدس ، بدرقه از پیکر مطهر شهدای دفاع مقدس ، شهدای حرم و شهید سردارسلیمانی و شهید جمهورخدوم و شرکت شگفت آور در صحنه انتخابات ادوار گذشته حماسه تاریخی و ماندگار به ثبت رساندند . امید است باری دیگر با انتخاب فرد اصلح در صحنه انتخابات حساس تاریخی کشور ایران زمین ، همراه با لبخند شیرین حضور فعالانه و مشتاقانه را مقابل دیدگان نویسندگان اخبار فیک بتصویر بکشند.

 

سیاست سیاه رسانه های زرد

 

 

 

آسیب شناسی فعالیت عکاسان و فیلمبردران غیر مجاز و مجازی

 

 

 

بی بی سی ابزاری برای تجاوز و بحران زایی رسانه ای

 

 

بابت این سر و صدا‌هایی که در فضای مجازی به راه انداخته‌اند هیچ نگران نباشید / انقلاب ما هر چند وقت یکبار باید یک تسویه حساب با دشمنان بیرونی خود انجام دهد / آن‌ها که می‌خواستند ما را فلج کنند امروز بی‌شباهت به فلج‌ها نیستند

 

 

جهاد تبیین و آب در هاون کوبیدن ما در فضای مجازی

 

 

دنیای مجازی و بیماران جاعل

 

 

راز ظهور منجی چیست و کلید ظهور در دست کیست ؟ / تبیینی